Tuesday 6 November 2007

Sydney

Nu ar jag alltsa i den stora staden i detta enorma land. Kom hit en vindpraglad mandag, flyget fran Coolangatta (Guldkusten) gick jattesmidigt, ca en timme, darefter tag rakt till det YHA hostel jag bor pa mitt i smeten. Det ligger i en stor, sekelskiftesliknande byggnad, och ar superfrascht. Vem sa att backpackers bor sjabbigt? Termen Flashpacker borjar gora skal for sitt namn..! Det ar stort och trendigt inrett, det finns en takterass med bbq och pool, bastu, ett biorum dar de visar filmer varje kvall med gratis popcorn, stort kok, cafe och bast av allt, en stor internetavdelning med installerade webkameror o headsets. Sa nu far ni faktiskt ta och skaffa sadana om ni vill prata med mig innan jag drar till Nya Zeeland pa sondag.

Efter en liten svacka i Byron Bay ar jag nu pa bra humor, ser fram emot nasta tripp, aven om jag ar helt oplanerad utover ett bokat hostel de tva forsta natterna i Auckland. Ska forsoka lasa in mig pa landet lite mer och gora en plan, och leta reskamrater. En vag ide' om att hyra en bil eller en "wicked camper"-van har borjat gro i mitt huvud. Det var sa roligt och bekvamt att kora bil har i australien jamfort med att kanka ryggan mellan greyhound-bussar och ga fran alla busshallplatser. Men det underlattar drastiskt for den hart provade ekonomin att hitta nagra att dela kostnaden med.

----------------------------------------------------------------------
Arrived in Sydney yesterday, after a short flight from the Gold Coast. It's a windy, rainy city I'm greeted by. Get the feeling she's trying to make me feel right at home, with 17 degrees and hard rain all day today. THis however makes it easier for me to snap back to the reality of cold weather before my trip to NZ, after having spent the last two months in a constant humid heat wearing thongs (flipflops) and summer clothes.

The Backpackers I'm staying at is nothing like the common image of a hostel. This one is modern, huge, and with a rooftop terrace pool, cinemaroom with free popcorn and movies every night, a big kitchen, and most importantly, for a junkie like me, a big Internetroom with headsets and webcams. So go get yourselves some of that equipment so I can talk to you before I leave for NZ!

Now I'm gonna start planning my NZ adventure more ambitiously, thinking about getting a wicked camper-van, but I must find some people to share it with. My little roadtrip here in Oz made me keen on driving some more, much more fun than running between greyhound coaches with a big backpack.

A more detailed summary of my Oz adventure is yet to come. :)

No comments: