Wednesday 14 November 2007

Adrenalin är en naturresurs i Nya Zeeland

Idag har jag haft en riktigt adrenalinstinn dag. Hade man obegränsat med tid och pengar så skulle man kunna stanna här i månader och få nya adrenalinfixar varje dag. Jag försöker välja med omsorg dock, eftersom båda ovanstående är något av en bristvara för min del.

Dagen började med en toasted bagel och den sedvanlig packningsrutinen, som jag nu behärskar med stor finess, innan bussen baxade sig ut från parkeringen. Samma roliga busschaffis som igår, tog oss till första stoppet som var en park ca 20 minuters körning från Rotorua. Väl där kunde man betala en smärre förmögenhet för att komma in i parken och se termalkällor (fri översättning) eller så kunde man knata 300 meter nerför backen och sätta sig i en gratis. Vilket jag gjorde naturligtvis, man är ju inte dum.

Vi fick också se en gejser som de stimulerade fram ett utbrott i genom att använda...hederlig tvål! Tydligen upptäcktes det av fångar som arbetade där med att plantera skog och ville tvätta sina kläder i den nyfunna varma källan. När de lade ner tvålen med kläderna fick de till sin stora förvåning se sina kläder sprutas ut över skogen.

Efter en timmes bubbel- och ångbad, som tyvärr missfärgade mina silversmycken pga sulfatet tror jag, var det dags att åka vidare till nästa stopp som var dagens adrenalin för min del, och tro mig, sån överdos har jag aldrig fått forut.
Den gick under det försmädligt vilseledande namnet "the Swing" och var ganska billigt, så jag tänkte att det där är nog ingen match. Att gunga, det vet ju till och med Dolly, kan inte vara farligt! Ack, ack, så naiv jag var...

Kaxig som jag var tog jag på mig rollen som första kvinna upp i tornet. När jag stod där, ca 20 meter upp, kände jag mig inte riktigt lika kaxig. Resultatet kan ni förhoppningsvis se på youtube snart, har lite problem med uppladdningen där.


(Såhär tillbringar jag ganska mkt tid. Producerar blogg och mail så att ni ska ha koll pa mig därhemma. Taget igår i Rotorua).


(Svavelbad.Eller något. Men riktigt skönt, 15 grader i luften, mellan 35-45 grader i vattnet beroende på om du sitter på en hotspot eller inte. Lisa vet vad en hotspot är)

Lady Knox-gejsern


(Flod där man kan göra en femgradig river-rafting. )

samma flod

Floden och jag..

Hyfsat nervös innan min swing-färd, jag var även först ut.

Klättring mot toppen...

Här kan man göra bungyjumps i Taupo, jag har dock fått nog av dödsföraktande hopp för några dagar. Men vem vet...
I morgon ska jag faktiskt stanna i Taupo, och hoppa på nästa buss dagen efter. Jag tänkte ta mig en horse-trek i krokarna kring Lake Taupo, som är så fantastiskt vacker att det ger rysningar vid första anblicken, den inramas av tre snötäckta vulkantoppar i fjärran, vilket inte minskar respekten för detta landskap.
Fler rapporter följer, jag hinner knappt med själv!
Kramar från det riktiga äventyrslandet, down under..

1 comment:

Fia said...

Katten! Du verkar ha det riktigt bra, och vad jag får lust att åka till New Zealand...men så himla långt dit bara.
Själv är man åter i kalla Svedala, och här vill du inte vara ;) Jag längtar dock efter snön, och hoppas den kommer i massor om inte alltför länge!
Sköt om dig, och tack för grattishälsningarna!
Kram kram