Wednesday 7 November 2007

En dag i Sydney

Pa min vag till guldkustens flygplats hamnade jag pa forsta parkett for en otack bilolycka. Genom vindrutan i minibussen sag jag husvagnen framfor fa sladd pga en lastbil, vobbla, flyga runt for att till sist snurra ett varv med bilen som drog den.

Det var valdigt otackt att se, jag har aldrig forr sett en bilolycka ske och de forsta minutrarna innan man vet om de klarat sig ar riktigt otacka. Som tur ar slutade detta lyckligt, men det vet ju inte lastbilschaufforen som orsakade den, eftersom han korde vidare.



On the way to the Gold Coast airport a caravan in front of us suddenly started wobbling all over the place, flipped around and finally came to a stop. Luckily no one was injured, but the truck driver that caused it wouldn't know, since he just kept driving...Was very scary to see an accident happening, and before I knew they were alright I almost cried.



Som tur ar kom jag till flygplatsen och Sydney, som ni ju redan vet. Jag spelade biljard med Adam, som jag ju larde kanna i Brissy. Igar spelade vi aven bowling och jag kan glatt meddela att jag krossade den stackars mannen i bada delar. Aven om det sista partiet biljard lamnade ovrigt att onska.


(adam - after losing. Sorry for not being a humble winner. But he didn't know I took this pic..)

I have beaten Adam at pool and bowling, but he did actually play better than me at times, and he had some pretty good tricks up his sleeve, like putting two of mine in with just one hit.




Mandagkvallar ar gratis biljardkvall, sa vi kunde spela manga partier...




Idag har jag vandrat runt i Sydney, bland annat hamnade jag pa Konstmuseet och tittade runt, var riktigt kul.

Wandered around in Sydney today, and ended up in the NSW museum of art. Very nice!



Jag var saklart tvungen att besoka det beromda Operahuset, vilket var en maktig syn. Jag kopplade pa min basta oooperaroooost och styrde mot byggnaden. Det var sa haftigt att plotsligt sta framfor ett sa kant landmarke som jag sett pa bild tusentals ganger, men aldrig trodde att jag skulle se i verkligheten. Det ar ju inte nastgards direkt..!

Jag och mina likasinnade, japanerna, stod och blixtrade loss framfor denna lackra byggnad. En av dem tog ett kort pa mig, vilket jag tacksamt accepterade, och sedan passade han pa att ta ett med sin kamera ocksa "for memory". Haha, jag ar inte riktigt pa samma niva som dem annu!

Filmade aven en liten halsning som finns pa youtube nu!


And, of course, I had to see the Opera House. It's so bisarr to suddenly find yourself standing in front of a building you've seen a million times in pictures, in a country you never thought you'd go to, it's not really nextdoor to Torsgatan. Even though the weather was more like swedish autumn rather than aussie late spring, I really enjoyed the view. I also got photographed by my fellow japanese, one took a pic of me with his own camera "for memory" haha. I'm still not up to their level I guess, photographing random strangers for memories..!

I also filmed a little greeting that's now on youtube.



From a distance. Amazing view!



Darling Harbor, taget fran Operhusets trappa.



Har i Australien behover man inte tjackakakadua, de ar overallt. De har oblyga fjaderfana satt i en park och betade eller vad nu kakaduor gor, och verkade inte tycka att den blonda svenskan var ett hot mot existensen. Tyvarr pratade de inte svenska, bara sa G'day matey hela tiden. Forsokte lara dem saga ey lan, men det gick inte.

Cockatoos are everywhere, and these pretty feathers had lunch in a park. They didn't seem to think of the Swedish blonde as a threat, just kept eating. Tried to teach them some swedish, but they kept saying G'day matey.



Tydligen kan man fa sin egen parkbank pa nat satt i Kungliga botaniska tradgarden
Denna fastnade jag for, ganska romantiskt tycker jag. Man far val hoppas att de inte gjort slut och maste passera forbi denna bank varje dag pa vag till jobbet..
Seems that you can "buy" a place in the Royal Botanical Garden somheow. I fell for this one. How romantic is that?
Let's just hope they haven't split up and are forced to face this one every day on their way to work.. :)



Gillar kontrasten mellan den frodiga gronskan och Sydneys skyline.
Lush garden and city skyline. Pretty cool view in my view!
Det var allt jag hade for denna gang, men mer kommer! Pa fredag vantar en konsert med Xavier Rudd, ska bli riktigt kul!
That's it for today folks, more to come..On friday I'm going to a Xavier Rudd concert, really looking forward to it!
Kan rekommendera The Gin Club till alla forresten. Ett skitbra band som jag sag i Brisbane for tva veckor sedan. Magiskt!

No comments: