Friday 23 November 2007

From Franz Joseph to Queenstown

I Franz Joseph bestamde jag mig for att ta en lite promenad pa egen hand, vilket var ett bra beslut. Det var en vacker vandring dar jag bland annat hittade nedan vy, en flod som rinner ner fran bergen med att danande (se aven film pa youtube).



Jag forsoker spara pengar genom detta billiga noje, att ge mig ut pa upptackstfarder vart jag an kommer. Man blir ordentligt bortskamd och fragan ar hur lackert det kommer kannas att promenera i Hagaparken efter detta?

Aven bussresorna bjuder ju som sagt pa naturfilm utanfor fonstret i basta Discovery/L.O.T.R.-anda. Har nagra moln som ville komma ne och halsa pa en stund.


Har passerar vi Haast-passet over en bro med var buss, pa vag till Queenstown. Det gar ju inte att fa in det i en bild, men det ar sa vansinnigt fint med branta stup, turkosfargat vatten och forsar som dundrar fram.


Vi stannar alltid pa en rad fikastopp/sevardheter/affarer langs vagen. Har var det Makarora som fick sig ett fint besok, en mycket somnig by pa ca 10 invanare, men dar en gang en man kraschlandade efter att ha flugit fran Tasmanien till Nya Zealand som forste ensamma person. Darav planet, lite langre fram fanns en byggnad dar man kunde se det riktiga planet for en liten slant. Imponerande, 11 timmar tog det pa den tiden.


Ovan ser ni platsen for varldens forsta kommersiella bungyjump. Naturligtvis var det tva Kiwis som blev miljonarer efter att ha uppfunnit denna sport, med inspiration fran vaghalsiga man i en stam pa Vanuatu. Detta hopp ar fran Kawarau Bridge och ar 43 meter hogt. Det hogsta har just nu ar Nevis, som lagger pa ca 90 meter pa det...134 meter hogt!


Utsikten for den som ar pa vag att kasta sig ut. Nej, jag har inte gjort det...annu...Men jag kommer nog inte vaga.. Dryga 700 kronor kostar de fem sekundrarna av skrack och fortjusning.


Fyndig toaskylt pa anlaggningen..


Huvudgatan i Queenstown Shotover street. I bakgrunden berg som filmats i Sagan om ringen-filmerna, med en sjo emellan. Det ar en liten med otroligt aventyrsspackad stad, som nastan enbart utgors av olika bokningskontor och aventyrsbolag. Det finns dryg 170 olika aventyr att valja pa, vilket gor det otroligt forvirrande for en med beslutsangest. Som jag tex.


Igar motte jag upp nagra fran bussen som kom en dag fore mig hit. Vilket var tur, for dagen innan hade de en valgorenhetsgrej pa puben, dar man kunde fa sig en mohawk for thugo spann och stodja forskning om prostatacancer. Jag har mitt i behall eftersom jag anlande igar...
Nu ska jag boka lite saker har, vet inte vad det blir annu. Men nanting dyker val upp har...
Pussokram!



No comments: