Friday 21 September 2007

Back in Brisbane!


Att njuta av livet har aldrig varit enklare!

Efter en späckad vecka i Town of 1770 (som är den plats där Kapten James Cook först landsteg år 1770) är jag nu tillbaka i Brisbane.
Jag har tillbringat veckan i ett strandhus, uppfört någon gång på 60-talet och med en enkel, rustik charm, med en fantastisk vy över stranden, med sina Mangrove-träd och pelikaner.

Vägen dit var en sex timmar lång körning genom skiftande australiensiskt landskap, där min guide för veckan, Isaac galant visade vad som måste ses. Det var sockerrörsfält, mytomspunna pubar, Utes och inte minst Bundaberg, där den i Australien världsberömda Bundaberg Rum tillverkas. Ytterst drickbar!
(En vanlig syn på vägarna, en Commodore Ute, med en Swag, sovsäck med inbyggd madrass)

(Jag och ett Mangrove-träd på stranden)


(typisk australiensisk väg.. spikrak, sockerfält runtom och ett och annat träd)
Jag har fiskat, vilket mest innebar att mata Steven Fiskmåsarna och en pelikan med räkor eftersom jag tappade dem i kastet så gott som varje gång,


Kvällsvy från verandan

Jag har också dykt på Lady Musgrave Island på Södra Barriärrevet, där Isaac skulle söka och fick jobb som dykinstruktör. Under en dag var jag en medlem i besättningen (vilket inte var meningen men gav upphov till några lustiga situationer där Japaner frågade mig om dykning och om revet i allmänhet..) Dagen började blygsamt med att fyra gigantiska knölvalar bestämde sig för att ha en show för oss 50 meter från båten.. Att jag sedan fick se en sköldpadda under dyket var bara grädde på moset.


(Lady Musgrave Island, Södra Barriärrevet) (Don och Isaac snackar om dagens dykning)



Såklart har jag även druckit rom och grillat som sig bör down under. Dessa fem dagar har jag fått mig till livs en bråkdel av vad Australien har att erbjuda, och jag ska fortsätta i den andan. Snart beger jag mig på egen hand vidare till Whitsunday islands, kanske också upp till Cairns, beroende på vad jag hinner. Det är så vansinnigt mycket att se i detta land, där man kan flyga i sex timmar och ändå landa i samma land...


(Vy från utsiktspunkt i Town of 1770)

1 comment:

Anonymous said...

Det låter onekligen UNDERBART. Jag är avundsjuk. Ska säga till Johan att du har sett knölvalar (ett av hans mål i livet) så att han också får vara lite avundsjuk.

Kram!