Monday 14 January 2008

All my bags are packed...

..I'm ready to go..tror jag.

Nu när resan närmar sig sitt slut så känner jag ett visst behov av summering och avrundning. Men det är svårt att samla de senaste 4,5 månaderna i ett enda blogginlägg. Och framförallt eftersom jag fortfarande har en kort del kvar. Jag befinner mig fortfarande i semesterläge och har nog inte riktigt förstått att jag faktiskt gjort planer för helgen. I Sverige. Med alla de jag saknat så mycket.


Exotiskt så det förslår.


Det finns såklart höjdpunkter och lågvattenmärken med resan. Turligt nog har ingenting jobbigt hänt hittills, om jag räknar bort att någon med nyårslöften stal mina joggingskor under första bussresan i Thailand, så det kan bli en munter summering när jag väl är hemma igen. Jag och Lina har försökt klura ut någon slags topplista för våra respektive resor, som ju flätades ihop!


Jag ska inte ge mig på den ambitiösa summeringen nu, men inom kort kommer lite facts och stats från mina senaste månader. Kan inte riktigt begripa att det snart är över!



Igår fick jag och Lina iaf till lite sightseeing (trots att vi var småträtta efter en helkväll på Khaosan Rd) och vi fick mer än vi betalade för när vi hamnade, helt ovetandes, mitt i avskedsceremonien för kungens syster, som gick bort den 2 januari. Vi försökte komma in i palatset och templet men fanns oss stående på en avspärrad gata med tusentals svartklädda thailändare. Efter viss förvirring (här i Thailand jobbar man ju inte så mycket med information om vad som pågår) fick vi klart för oss att templet var avstängt och att det berodde på att självaste knugen var därinne och tog farväl av sin syster. Och det visade sig att han lämnade tempeområdet genom just den port som vi stod vid. Så, Lina fick minsann se Kungen och hans fru Drottningen på nära håll, vinkandes från en bil. Jag? Jag var upptagen med att plåta i vanlig ordning och lyckades få med allt av bilen utom just kungen. Men chauffören är också en viktig person.




Templet var otroligt vackert och vi gick runt ganska länge och tittade på allt guld och de otroliga statyerna och utsmyckningarna. Väldigt fascinerande.

Efter det gick vi och kompletterade vår flygvikt på Khaosan Rd, tyckte väl att väskorna var lite för lätta. Lina kommer nog få chartra ett eget plan på vägen hem! Vi åt sen en riktigt god middag på en parallellgata innan vi återvände till vårt lyxiga rum för packning och filmkollande.




Idag ska vi, alldeles snart, checka ut och sedan lägga oss vid poolen. Lina ska hämta sina snygga kostymer och vi ska hämta ut reskläderna hem, som tvättats för den stora dagen. Sen är det bara att vänta. Och tänka. Och glädjas.

För nu gott folk. Är jag snart på hemmaplan igen om allt går väl!

Ja jisses.

Näe. Jag kan bara inte få fram mer. Jag är faktiskt stum...
Sista partykvällen på Khaosan...

1 comment:

Anonymous said...

Åhhhhh, längtar, längtar LÄNGTAR tills du är hemma igen!!! Pussar o Kramar från fisen